Leren Zichtbaar Maken
Het schooljaar 2017-2018 zijn we gestart met het concept Leren Zichtbaar maken. Dit onderwijsconcept van John Hattie heeft een paar belangrijke uitgangspunten.
Kijk naar onderwijs door de ogen van de leerling; Focus op leren.
Wat is het effect van ons lesgeven?
Wat gebeurt er bij het kind?
Welke feedback is nodig om hem/haar verder te brengen?
- John Hattie
We zijn dat jaar op zoek gegaan naar het vertrekpunt van de Vroonhoeve m.b.t. leren zichtbaar maken.
De volgende onderwerpen zijn besproken en vormen samen een 0-meting;
1. De zichtbaar lerende leerling;
2. Ken uw impact;
3. Geïnspireerde en gepassioneerde leerkrachten
4. Effectieve feedback
5. De visible learning school
Hieruit zijn de volgende afspraken voortgekomen:
- Iedere groep werkt met een doelenblad waarop kinderen zichzelf kunnen inschalen; ik kan het (nog) niet, ik kan het een beetje, ik kan het al. Op deze manier kan er gedifferentieerd worden en leren de kinderen zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces. Nieuwe uitdagingen aangaan is daar een voorbeeld van.
- We spreken dezelfde taal. De kinderen weten wat doelen en succescriteria zijn.
- Voor 1 vakgebied zijn de doelen en succescriteria zichtbaar aanwezig in de klas.
- We zijn aan het denken over bijvoorbeeld een portfolio waarin de ontwikkeling van de leerling zichtbaar is.