Zorg
De zorg binnen De Vroonhoeve valt onder te verdelen in een aantal onderwerpen, namelijk Interne begeleiding, extra ondersteuning, protocollen, plusklas/ -groep en toetsen. Hieronder vindt u meer informatie omtrent deze onderwerpen.
Interne begeleiding
Op onze school is 1 intern begeleider (IB'er). Zij gaat over leerlingen die iets extra's nodig hebben binnen of buiten de klas en wat niet altijd door de eigen leerkracht georganiseerd kan worden. De IB'er is ook een vraagbaak voor de leerkrachten als zij meer willen weten over mogelijkheden om kinderen te begeleiden.
Wat doet de interne begeleider:
- Contacten met externe partijen
- Coachen/adviseren van leerkrachten bij vragen over leerlingen, toetsen, analyses, enz.
- Het maken van het rooster voor remedial teaching
- Het uitzetten van aparte leerlijnen voor kinderen indien zij de reguliere lijnen niet kunnen volgen
- Protocollen met betrekking tot zorg schrijven en leerkrachten ondersteunen bij het volgen hiervan
- Klassenbezoeken
- Onderzoeken voorbereiden/organiseren
Extra ondersteuning
De Vroonhoeve werkt momenteel met 3 vormen van extra ondersteuning van leerlingen bij ons op school:
- Ondersteuning in de klas door de onderwijsassistente.
- Een aantal groepen hebben de beschikking over een onderwijsassistente. De leerkrachten bepalen hoe zij de ondersteuning inzetten om de kinderen zo goed mogelijk te kunnen helpen.
- Remedial teaching door de leerkrachten.
- Op momenten dat er gym is en dit wordt gegeven door de vakleerkracht, geven de leerkrachten remedial teaching (RT) aan kinderen uit andere groepen. Hierbij krijgen begrijpend lezen en rekenen voorrang wanneer er sprake is van een grote hoeveelheid aanvragen.
- Ondersteuning door een extern persoon.
- Leerlingen met specifieke leerproblemen (bv. dyslexie), een taalstoornis of gedragsproblemen kunnen begeleid worden door externe personen. Dit kan tijdelijk van aard zijn of langdurig. Dit is afhankelijk van de problematiek.
Protocollen
Binnen de school zijn een aantal protocollen op het gebied van zorg aanwezig. Deze zijn op te vragen bij de intern begeleiders van de school.
Plusklas
Een vorm van remedial teaching bij ons op school is de plusklas.
De plusklas is een groep voor groep 5 t/m 8. Zij werken ook aan projecten, maar worden uitgedaagd op een hoger niveau. De kinderen die hiernaartoe gaan, zijn kinderen die op een ander denkniveau zitten en gestimuleerd moeten worden hier gebruik van te maken.
De kinderen die na de zomervakantie gestart zijn, zullen in ieder geval tot de voorjaarsvakantie in deze groep zitten en is er geen verdere instroom. Na de voorjaarsvakantie gaan de leerlingen van groep 8 eruit, zodat zij zich kunnen gaan focussen op de Eindtoets en daarna de musical. Dan is eventuele instroom mogelijk.
Toetsen
Als school zijn wij verplicht om regelmatig te kijken hoe onze leerlingen het doen ten opzichte van andere leerlingen in Nederland. Hiervoor wordt een methode-onafhankelijke toets ingezet, te weten de Cito-toetsen. De toetsen worden 2 keer per jaar afgenomen bij groep 3 t/m 7, in januari en in juni.
Groep 3 t/m 8: rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen
Groep 7 en 8: werkwoordspelling
Groep 8 heeft 1 regulier toetsmoment. Daarnaast maken zij in februari de doorstroomtoets.
De Cito-toetsen worden geanalyseerd om te kijken waar groepen of individuele leerlingen de periode erna extra aandacht aan moeten besteden
Daarnaast worden er in de klas de methode-gebonden toetsen afgenomen. In deze toetsen worden de doelen getoetst waar de laatste 2 à 3 weken in de klas aan gewerkt is. Vanaf groep 3 worden de resultaten bijgehouden in het administratiesysteem Parnassys. Deze zijn voor ouders inzichtelijk.
In groep 1 en 2 wordt het observatiesysteem BOSOS gebruikt. Dit is een observatiesysteem om de ontwikkeling van kleuters te volgen. Ouders worden in januari en juli, d.m.v. een rapport, van deze ontwikkeling op de hoogte gebracht.